O retorno as minhas origens ancestrais na Alemanha. Um tributo ao abade Steinmetz (Johann Adam Steinmetz)

 






Título: O retorno as minhas origens ancestrais na Alemanha. Um tributo ao abade Steinmetz (Johann Adam Steinmetz)


Excepcionalmente eu vou fazer esta mensagem em três idiomas. O idioma português que é a mensagem original. O idioma inglês que é o idioma universal na atualidade em nosso planeta. E, por fim, o idioma alemão que é o idioma de meus ancestrais que vieram da Alemanha para o Brasil por volta de 1850. Este dois últimos com tradução pelo Google Tradutor.


Minha esposa Margarete ultimamente está muito romântica.


Ela está contando os dias para minha aposentadoria que, se Deus quiser, vai ser quando eu completar 60 anos, no dia 21 de outubro de 2025, ou seja, falta um pouco mais de seis meses.


Tenho um irmão em Portugal. E então, minha esposa Margarete está fazendo planos para nós dois conhecermos a Europa quando eu me aposentar.


Pelo que eu descobri, e eu posso estar errado, estando no continente europeu é fácil conhecer muitos países com viagens de trem.


Para nós brasileiros não precisa de visto no passaporte para a Europa se for fazer uma viagem de turismo até três meses.


Tem questões de praxe para uma viagem de turismo para a Europa como por exemplo, passaporte válido e dentro do prazo de validade, seguro de viagem, comprovar passagens de ida e volta, comprovar que possui dinheiro suficiente para a hospedagem e alimentação.


Ultimamente eu tenho pesquisado bastante sobre o país de meus ancestrais de sobrenome Steinmetz, ou seja, Alemanha.


Mas as pesquisas que eu fiz me levaram a um determinado lugar que eu pretendo conhecer, se Deus quiser, a cidade alemã de Magdeburg.


Por que este interesse na cidade de Magdeburg?


Magdeburg foi a cidade em que um ancestral de sobrenome Steinmetz esteve com uma forte atuação a nível de educação, trata-se do abade Steinmetz.


Então pesquisei mais sobre o Abade Steinmetz, quando descobri o nome completo dele e a cidade de Magdeburg.


Trata-se de Johann Adam Steinmetz, o abade Steinmetz, do mosteiro Berge em Magdeburg, Alemanha.


Eu sempre valorizei o estudo, ou seja, a educação, através dos ensinamentos de meu pai Deoclécio Fagundes Steinmetz, filho de Teotônia Steinmetz que por sua vez foi filha de Carlos (Carl) Jacob Rodolfo Steinmetz que por sua vez foi filho de meu tataravô Jacob Steinmetz que veio da Alemanha.


Meu pai sempre disse para mim, valorize sempre os estudos (a educação), pois a vida tem altos e baixos e é uma coisa que ninguém tira é o seus estudos e conhecimento adquiridos pela educação. Esta foi a síntese, com minhas palavras, dos ensinamentos de meu pai.


Então, o mosteiro de Berge, em Magdeburg que teve centenas de anos  de atuação tem o seu auge com o abade Steinmetz quando foi considerado um dos melhores colégios de toda a Alemanha na época da administração do abade Steinmetz.


Pesquisei então onde ficava o Mosteiro Berge. Em alemão, 1) Mosteiro = Kloster; 2) Jardim = Garten; 3) Montanha =  Berge.


Então, o local se chama em alemão Klosterbergegarten.

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vide:

https://de.wikipedia.org/wiki/Kloster_Berge

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O mosteiro na montanha (Berge) era uma importante abadia beneditina perto da cidade de Magdeburg , perto de Buckau . Em 1565 foi transformado em um mosteiro protestante . Existiu como uma escola monástica protestante até o início do século XIX.

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O ano exato em que o Mosteiro de Berge foi fundado não é conhecido, mas presume-se que seja 955, em conexão com o início da nova construção iniciada por Otto I – a posterior Catedral de Magdeburg . 

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Devido à localização do novo mosteiro em uma pequena elevação perto do Elba (rio Elba) , o nome Kloster Berge se tornou comum. Este nome foi documentado pela primeira vez em 1363.

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Em 1565, o mosteiro de Berge se converteu ao protestantismo e, assim, deixou a ordem beneditina. O convento agora servia para treinar teólogos protestantes. 

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Florescimento da escola do mosteiro

A escola do mosteiro ganhou maior importância e foi ampliada a partir de 1686 pelo abade Simon Friedrich Wolfhardt . 


No século XVIII, o Pädagogium passou a aceitar cada vez mais alunos pagantes. 


A escola atingiu sua maior importância sob o comando do abade Johann Adam Steinmetz . 


Sob sua liderança, de 1732 a 1762, um total de 930 alunos frequentaram a escola, incluindo Christoph Martin Wieland , Carl Friedrich Fasch e Friedrich von Matthison . 

A instituição se tornou um centro de pietismo . Havia uma ligação estreita com as Fundações Francke em Halle (Saale) . 


Em 1735, foi criada uma escola rural de formação de professores.


Trabalho científico também foi realizado no Mosteiro de Berge. 


Em junho de 1761, Georg Christoph Silberschlag, juntamente com Heinrich Wilhelm Bachmann do observatório do mosteiro, descobriram a atmosfera de Vênus .

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O declínio da escola começou com a ascensão do abade Johann Friedrich Hähn em 1762.


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Demolição final

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A partir de setembro de 1811, o mosteiro de Berge serviu como hospital para sobreviventes da campanha franco-russa . 


Em fevereiro de 1812, o próprio Napoleão deu a ordem de demolir todos os edifícios dentro do alcance de tiro da fortaleza de Magdeburg. 


Isso afetou todo o subúrbio de Sudenburg (1812) e cerca de 2/3 do subúrbio de Neustadt (1812/13). 


A ordem de demolição também afetou a vila de Buckau e o mosteiro de Berge, pois estavam no campo de fogo das fortificações de Sternschanze . 


A demolição do mosteiro começou em 20 de dezembro de 1813. 


Ele nunca foi reconstruído.


Em 1816, foi fundada a Fundação Kloster-Berge . O Klosterbergegarten foi construído mais tarde no local do mosteiro .

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Veja

https://en.wikipedia.org/wiki/Johann_Adam_Steinmetz


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Johann Adam Steinmetz (24 de setembro de 1689 em Großkniegnitz - 10 de julho de 1762 em Prester, Magdeburg ) foi um pastor luterano alemão , pietista , educador e um dos mais importantes revivalistas da Europa do século XVIII .

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O pastor Steinmetz era patrono de uma escola luterana em Teschen . Devido ao seu serviço versátil no espírito pietista, Steinmetz era odiado pelo clero católico e o imperador Carlos VI finalmente o expulsou de todas as terras dos Habsburgos em 1730. Ele foi para Neustadt an der Aisch e mais tarde para a área ao redor da cidade de Magdeburg, onde liderou uma excelente escola no antigo mosteiro de Berga.

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Em site alemão tem uma bibliografia mais completa do Abade Steinmetz (Johann Adam Steinmetz)

Veja:

https://www.deutsche-biographie.de/sfz81239.html#adbcontent


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Steinmetz, Johann Adam
biografia
Pedreiro: Johann Adam St., clérigo protestante e um dos mais importantes escolásticos do século XVIII.

Ele nasceu em 24 de setembro de 1689 em Groß-Kniegnitz, no Principado de Brieg, filho do pastor local, frequentou o Ginásio em Brieg e estudou teologia em Leipzig a partir de 1710.

Em 1715 tornou-se assistente paroquial em Mollwitz, em 1717 pároco em Töpliwoda no Principado de Münsterberg e em 1720 pregador-chefe em Teschen.

Mesmo na escola, St. estava interessado em estudar Joh.

Os escritos de Arndt, entre os quais os seis livros sobre o verdadeiro cristianismo em particular, tiveram uma influência decisiva em sua direção religiosa posterior.

Essa tendência se expressou em sua atividade pastoral, particularmente em seus esforços para promover a comunidade protestante em sessões edificantes, especialmente em Teschen, onde os numerosos protestantes foram negligenciados por muito tempo pelo clero inativo.

Em associação com os pregadores Johann Muthmann e Samuel L. Sassadius, ele exerceu uma influência benéfica na congregação de mais de 40.000 almas.

A comunidade de Cieszyn devia a construção de uma igreja que poderia acomodar 10.000 ouvintes, uma escola para 90 crianças e um orfanato aos cuidados fiéis de seu principal pregador, St. Mas logo a hostilidade mais vergonhosa surgiu dos dois pregadores da Igreja da Graça contra St. e seus colegas.

O relatório da faculdade de teologia da Universidade de Wittenberg, obtido pelos oponentes, foi desfavorável a São, enquanto o relatório da faculdade de teologia da Universidade de Jena, obtido pelos anciãos da igreja, o exonerou de todos os erros e inovações na prática. (Walch, Historical and Theological Introduction to the Religious Disputes of the Evangelical Lutheran Church, V, 333 ff., relata em detalhes a situação de Teschen, onde as preocupações da Faculdade de Jena de 22 de março de 1724 também foram impressas.)

Nem mesmo o Supremo Consistório de Dresden, ao qual o assunto foi dirigido, foi capaz de expressar qualquer repreensão.

No entanto, os pregadores hostis obtiveram uma multa de 300 ducados do Tribunal Fiscal e a suspensão de Steinmetz do cargo por ter realizado funções espirituais durante uma viagem a Schweidnitz a pedido de um morador protestante.

Finalmente, as acusações foram apresentadas ao tribunal em Viena; interrogatórios oficiais ocorreram; St. e sua equipe tentaram se abster de realizar tarefas públicas.

Então, após quatro semanas de prisão domiciliar, St. foi formalmente removido do cargo, assim como os pregadores Muthmann e Sassadius, e os professores Jerichovius e Sarganeck, bem como a ordem de desocupar as terras hereditárias imperiais dentro de seis meses.

No final de 1729 a sentença foi executada.

Um dragão imperial levou os deslocados através da fronteira.

O Conde v. Henkel zu Bölzig, perto de Zeitz, acolheu os fugitivos com muito amor.

Algumas semanas depois, St. aceitou o chamado para assumir o cargo de pregador chefe e superintendente em Neustadt a. e. Aisch, que lhe foi dado pelo Margrave Georg Friedrich Karl de Baireuth.

Aqui ele trabalhou de forma muito benéfica por dois anos. Depois de apenas um ano, ele foi nomeado pelo Rei da Prússia, Frederico Guilherme I, que o colocou com o Conde von. Seckendorf falou sobre ser convocado para o serviço civil prussiano, mas o assunto não se concretizou.

Somente um ano depois o desejo do rei pôde ser atendido, pois após a morte do Abade Breithaupt (ver A. D. B. III, 291), São recebeu o chamado para assumir a posição de abade no Mosteiro de Berge.

No final de 1732 ele chegou ao Mosteiro de Berge.

Sua apresentação cerimonial ocorreu em 12 de dezembro. Sob sua liderança, a escola, que o Abade Breithaupt havia estabelecido seguindo o modelo do Orfanato de Halle e que havia sido elevada à segunda instituição educacional do Pietismo, atingiu seu mais alto nível de prosperidade e ganhou a mais ampla reputação.

Principalmente a partir de 1738, o número de alunos aumentou tanto que 40 a 50 alunos eram admitidos anualmente e que geralmente mais de 150 alunos frequentavam a instituição ao mesmo tempo.

Durante seus 30 anos de funcionamento, a St. admitiu 930 alunos, incluindo filhos das mais ilustres famílias nobres e burguesas.

Entre eles estava Wieland, que visitou a instituição de Michaelmas de 1747 até a Páscoa de 1749.

No Mosteiro de Berge, como Goethe disse certa vez, ele desenvolveu toda a ternura concentrada da juventude e lançou as bases para uma educação literária superior. E Goethe diz sobre o Abade St. que ele trabalhou num sentido piedoso, talvez unilateralmente, mas honesta e poderosamente

St. colocou a ênfase principal de sua atividade na educação e instrução dos alunos confiados à instituição, que deveriam ser criados para se tornarem homens moralmente competentes e não apenas treinados para a profissão acadêmica, mas também capacitados para os mais diversos círculos profissionais da vida.


Assim, uma linhagem distinta de homens surgiu do Mosteiro de Berge que alcançaram posições elevadas e respeitadas na vida pública e fizeram contribuições significativas ao estado e à igreja.


Além de Wieland, mencionamos os ministros v. Hagen e v. Schulenburg-Kehnert, o Conselheiro Consistorial Steinbart, o Conselheiro da Corte e Bibliotecário Adelung, os Conselheiros Consistoriais Sêniores Silberschlag, General v. Kleist, Conselheiro da Corte v. Köpken.


Na escolha dos professores, especialmente dos reitores, a quem foi confiada a gestão da escola como tal, S. agiu com grande cautela e consciência. Visitando as aulas com frequência, ele mantinha professores e alunos constantemente atentos e ativos. A observância das leis escolares era observada com o máximo rigor. Os redeactos eram cultivados com especial carinho.


Os programas da Páscoa e de São Miguel disponíveis a partir de 1734 contêm, além do tratado científico do reitor ou de um professor, os nomes dos oradores presentes e os tópicos de seus discursos.


Essas redações geralmente eram acompanhadas de um exame público dos alunos e da dispensa dos formandos do ensino médio que estavam deixando a escola. No entanto, os formandos não se contentaram apenas com um discurso; eles escreveram ensaios formais e documentos de debate que tinham um caráter acadêmico.


O número crescente de alunos tornou necessária a expansão da escola, razão pela qual St. construiu um prédio escolar de tamanho considerável em 1738, com diversas salas de estar e salas de aula, que foi ampliado no ano seguinte com um anexo para uma sala de biblioteca, um gabinete de história natural e uma sala para modelos de máquinas.


Ele também cuidou da organização do sistema de ensino fundamental em seu grande distrito administrativo – como abade, ele também foi o superintendente geral do Ducado de Magdeburg e, portanto, era responsável pela supervisão de toda a igreja e do sistema escolar.


Em 1735, ele fundou um seminário para professores de escolas rurais, que existiu até a abolição do Pädagogium e teve um efeito extremamente benéfico. O pregador do mosteiro recebeu a inspeção do mesmo.


Além disso, em 1750, com o apoio de pessoas caridosas e com seus próprios recursos, ele fundou uma escola gratuita para cem crianças de cidadãos pobres em Magdeburg.


Sua generosidade também foi demonstrada pelo fato de ele ter isentado as taxas de matrícula de alunos necessitados no Pädagogium ou tê-los sustentado com seus próprios recursos durante seus anos escolares.


Ele doou sua biblioteca de 4.300 volumes para a escola e também apoiou outras causas de caridade; ele era caridoso ao ponto de extrema abnegação.


St. casou-se com Helene Sidonie v. em Teschen em 1724. Bludowsky, filha do senhor hereditário de Orlau, Lase e Niederbilau, Joachim v. Bludowsky, casou-se.


O feliz casamento terminou no ano seguinte com a morte da jovem esposa; St. também perdeu sua filha Anna Helene, que nasceu do casamento, depois de três anos.


São foi, sem dúvida, o abade mais importante do mosteiro, igualmente grande como escolástico e como clérigo e pastor, muitas vezes mal compreendido como um amigo entusiasmado do pietismo, mas, no entanto, altamente respeitado e honrado, um homem patriarcal que sua época considerou uma grande bênção; uma natureza religiosa central.


Não se deve esquecer que o pietismo, que em sua essência visava a um cristianismo edificante, não apenas teve uma influência benéfica na Igreja e na vida eclesiástica, mas também contribuiu significativamente para a purificação da educação e do ensino.


O rei Frederico II observou com prazer o desenvolvimento favorável da escola.


Todos os anos, o abade lhe enviava uma lista de alunos e acrescentava um humilde desejo de Ano Novo, ao qual o rei respondia com palavras gentis.


As sessões de edificação organizadas por S., que aconteciam em um salão especial nas tardes de sábado e domingo, contavam com uma participação muito grande; Desde 1750, um grande número de ouvintes da cidade e do campo vinham ouvir o famoso orador do púlpito.


Além disso, houve as muitas conferências que ele realizou, em parte com os conventuais e professores, e em parte com o clero de seu distrito que estava subordinado a ele. Até 1760, ele conseguiu se dedicar a essa atividade extenuante e, embora tenha sido frequentemente acometido por doenças graves durante sua vida, ele, no entanto, resolveu as múltiplas tarefas de seu cargo multifacetado com grande força e espalhou grandes bênçãos por toda parte.


Nos últimos dois anos de sua vida, ele se sentiu tão fraco que teve que se abster de dar palestras públicas.


Ele foi para Prester para terminar sua vida em paz no campo.


Em 7 de julho de 1762, ele ficou gravemente doente e tão gravemente que sucumbiu ao sofrimento no dia 10.


Em 12 de julho, o pregador do mosteiro Stisser fez seu sermão fúnebre sobre o texto do Êxodo, que São havia escolhido em seu leito de morte. 33:19 e falou das riquezas da graça e da misericórdia que há em Cristo Jesus para com os seus servos escolhidos.


O funeral solene ocorreu no dia 6 de agosto com participação geral; O discurso foi proferido pelo Conventual e Procurador do mosteiro, Joh. Gottlieb Schäler. A coleção sobrevivente de poemas fúnebres (compreendendo 72 páginas) testemunha a profundidade da dor causada pela perda deste homem digno.


A atividade literária de Steinmetz limitou-se à escrita de sermões e escritos espirituais.

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Hoje existe, então,  este parque urbano Klosterbergegarten, dentro da cidade de Magdeburg (Alemanha) e  que fica as margens do rio Elba. Este parque já teve 33 hectares, mas atualmente, tem  11 hectares..

Existem alguns edifícios e monumentos que eu vou destacar.


Monumento em tributo a Anne Frank. Fica descendo uma escadaria.  Anne Frank, esta mesma, do diários de Anne Frank, famosa mundialmente, que foi morta pelos nazistas.


Dentro de klosterbergatenn existe, também, um edifício dedicado a música, onde existe, salvo engano, festival de música e outras apresentações musicais.


Mas o mais importante são as estufas. Estufas = Gewächshäuser. Gruson = eu acredito que é uma referência a alguma pessoa.


Então o nome fica:

- Gruson-Gewächshäuser


Nestas estufas existem, por exemplo, plantas equatoriais, como a planta vitória régia da região amazônica, aqui do Brasil.


E o inverno da cidade de Magdeburg é rigoroso, com neve. Neve suficiente para fazer bonecos de neve.



Mas a inovação na cidade de Magdburg (Alemanha) é tanta que nesta região próxima existe a maior ponte com água da Europa. Sim, ponte com água em que barco atravessa em cima. Dá para ver em imagens de satélite um X dos dois rios, o rio de baixo que é o rio Elba, e o outro rio que atravessa por uma ponte e em que barcos são usados. Eu pesquisei e salvo engano foi feito um canal deste rio superior que atravessa essa ponte.


O que eu quero dizer é que mesmo acontecendo as catástrofes previamente anunciadas com a destruição de grande parte das estruturas do mundo é possível a reconstrução.


É possível também produzir alimentos em uma pequena era do gelo que tudo indica vai acontecer por alguns anos ou décadas após a grande tribulação (as grandes catástrofes) que estão prestes a acontecer.


Esta mensagem de hoje é um tributo, então, ao Abade Steinmetz, um pastor protestante da Alemanha que amava jardins e a natureza. 


E as estufas que estão no parque urbano (klosterbergegarten - Magdeburg, Alemanha), possivelmente, no local elevado (alto) onde possivelmente existiu o mosteiro de Berge, representa isso.



Então, concluindo, se Deus quiser, um dia vou visitar a cidade de Magdeburg na Alemanha especialmente para visitar o parque urbano chamado Klosterbergegarten, especialmente, as estufas Gruson-Gewächshäuser


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Steinmetz
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Title: Returning to my ancestral origins in Germany. A tribute to Abbot Steinmetz (Johann Adam Steinmetz)


Exceptionally, I will be writing this message in three languages. The Portuguese language, which is the original message. The English language, which is the universal language on our planet today. And finally, the German language, which is the language of my ancestors who came from Germany to Brazil around 1850. The last two are translated by Google Translate.


My wife Margarete has been very romantic lately.


She is counting down the days until my retirement, which, God willing, will be when I turn 60, on October 21, 2025, in other words, a little over six months away.


I have a brother in Portugal. And so, my wife Margarete is making plans for the two of us to visit Europe when I retire.


From what I have discovered, and I could be wrong, being on the European continent it is easy to visit many countries by train.


For us Brazilians, a visa is not required for a European passport if you are going on a tourist trip of up to three months.


There are some common requirements for a tourist trip to Europe, such as a valid passport that is not expired, travel insurance, proof of round-trip tickets, and proof of having enough money for accommodation and food.


Lately, I have been doing a lot of research about the country of my ancestors with the surname Steinmetz, that is, Germany.


But the research I did led me to a specific place that I intend to visit, God willing, the German city of Magdeburg.


Why this interest in the city of Magdeburg?


Magdeburg was the city where an ancestor with the surname Steinmetz was very active in education, the abbot Steinmetz.


So I researched more about Abbot Steinmetz, when I discovered his full name and the city of Magdeburg.


This is Johann Adam Steinmetz, Abbot Steinmetz, of the Berge Monastery in Magdeburg, Germany.


I have always valued studying, that is, education, through the teachings of my father Deoclécio Fagundes Steinmetz, son of Teotônia Steinmetz, who in turn was the daughter of Carlos (Carl) Jacob Rodolfo Steinmetz, who in turn was the son of my great-great-grandfather Jacob Steinmetz who came from Germany.


My father always told me, always value studying (education), because life has its ups and downs and one thing that no one can take away is your studies and knowledge acquired through education. This was the summary, in my words, of my father's teachings.


So, the Berge Monastery in Magdeburg, which had hundreds of years of activity, reached its peak under Abbot Steinmetz when it was considered one of the best schools in all of Germany at the time of Abbot Steinmetz's administration.


I then researched where the Berge Monastery was located. In German, 1) Monastery = Kloster; 2) Garden = Garten; 3) Mountain = Berge.


So the place is called in German Klosterbergegarten.

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see:

https://de.wikipedia.org/wiki/Kloster_Berge

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The mountain monastery (Berge) was an important Benedictine abbey near the city of Magdeburg, near Buckau. In 1565 it was transformed into a Protestant monastery. It existed as a Protestant monastic school until the beginning of the 19th century.

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The exact year in which the Berge Monastery was founded is not known, but it is assumed to be 955, in connection with the beginning of the new construction initiated by Otto I – the later Magdeburg Cathedral.

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Due to the location of the new monastery on a small elevation near the Elbe (river Elbe), the name Kloster Berge became common. This name was first documented in 1363.

...

In 1565, the Berge monastery converted to Protestantism and thus left the Benedictine order. The convent now served to train Protestant theologians.

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Flourishing of the monastery school

The monastery school gained in importance and was expanded from 1686 by Abbot Simon Friedrich Wolfhardt.


In the 18th century, the Pädagogium increasingly accepted paying students.


The school reached its greatest importance under Abbot Johann Adam Steinmetz.


Under his leadership, from 1732 to 1762, a total of 930 students attended the school, including Christoph Martin Wieland, Carl Friedrich Fasch and Friedrich von Matthison.


The institution became a center of pietism. There was a close connection with the Francke Foundations in Halle (Saale).


In 1735, a rural school for teachers was established.


Scientific work was also carried out at the Berge Monastery.


In June 1761, Georg Christoph Silberschlag, together with Heinrich Wilhelm Bachmann from the monastery observatory, discovered the atmosphere of Venus.

...

The decline of the school began with the accession of Abbot Johann Friedrich Hähn in 1762.


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Final demolition


From September 1811, the Berge monastery served as a hospital for survivors of the Franco-Russian campaign.


In February 1812, Napoleon himself gave the order to demolish all buildings within firing range of the Magdeburg fortress.


This affected the entire suburb of Sudenburg (1812) and about 2/3 of the suburb of Neustadt (1812/13).


The demolition order also affected the village of Buckau and the Berge monastery, as they were in the field of fire of the Sternschanze fortifications.


The demolition of the monastery began on 20 December 1813.


It was never rebuilt.


In 1816, the Kloster-Berge Foundation was founded. The Klosterbergegarten was later built on the site of the monastery.


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From September 1811, the Berge monastery served as a hospital for survivors of the Franco-Russian campaign.


In February 1812, Napoleon himself gave the order to demolish all buildings within firing range of the Magdeburg fortress.


This affected the entire suburb of Sudenburg (1812) and about 2/3 of the suburb of Neustadt (1812/13).


The demolition order also affected the village of Buckau and the Berge monastery, as they were in the field of fire of the Sternschanze fortifications.


The demolition of the monastery began on 20 December 1813. It was never rebuilt.


In 1816, the Kloster-Berge Foundation was founded.


The Klosterbergegarten was later built on the site of the monastery.


...

See

https://en.wikipedia.org/wiki/Johann_Adam_Steinmetz


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Johann Adam Steinmetz (24 September 1689 in Großkniegnitz - 10 July 1762 in Prester, Magdeburg) was a German Lutheran pastor, pietist, educator and one of the most important revivalists in 18th-century Europe.

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Pastor Steinmetz was the patron of a Lutheran school in Teschen. Because of his versatile service in the pietist spirit, Steinmetz was hated by the Catholic clergy and Emperor Charles VI finally expelled him from all Habsburg lands in 1730. He went to Neustadt an der Aisch and later to the area around the city of Magdeburg, where he led an excellent school in the former monastery of Berga.

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On a German website there is a more complete bibliography of Abbot Steinmetz (Johann Adam Steinmetz)

See:

https://www.deutsche-biographie.de/sfz81239.html#adbcontent


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Steinmetz, Johann Adam

Biography

Steinmetz: Johann Adam St., Protestant clergyman and one of the most important schoolmasters of the 18th century.


He was born on September 24, 1689, in Groß-Kniegnitz in the Principality of Brieg, the son of the local pastor. He attended the Brieg grammar school and studied theology in Leipzig from 1710.


In 1715, he became a parish assistant in Mollwitz, in 1717 pastor in Töpliwoda in the Principality of Münsterberg, and in 1720 chief preacher in Teschen.


Even at school, St. was introduced to the study of Joh.


Arndt's writings, among which the six books on true Christianity were particularly influential on his later religious orientation.


This direction was expressed in his pastoral work, particularly in his efforts to support the Protestant community with edifying sessions, especially in Teschen, where the numerous Protestants had long been neglected by inactive clergy.


In association with like-minded preachers Johann Muthmann and Samuel L. Sassadius, he exerted a beneficial influence on the congregation of over 40,000 souls.


The Teschen congregation owed the construction of a church that could accommodate 10,000 listeners, a schoolhouse for 90 children, and an orphanage to the faithful care of their chief preacher, St. But soon the most shameful hostility arose from the two preachers at the Church of Grace against St. and his co-workers.


The report from the theological faculty of the University of Wittenberg, obtained by the opponents, was unfavorable to St., while the report from the theological faculty of the University of Jena, commissioned by the church elders, exonerated him of all errors and innovations in practice. (For a detailed report on the Teschen situation, see Walch, Historical and Theological Introduction to the Religious Disputes of the Evangelical Lutheran Church V, 333 ff., where the Jena faculty's concerns of March 22, 1724, are also printed.)


The Dresden High Consistory, to which the matter was addressed, was also unable to express any rebuke.


Nevertheless, the hostile preachers obtained a fine of 300 ducats from the Fiscal Court and Steinmetz's suspension from office because he had performed clerical duties at the request of a Protestant resident while traveling in Schweidnitz.


Finally, the charges were brought before the court in Vienna; official interrogations took place; St. and his colleagues strove to refrain from public duties.


Following this, four weeks of house arrest was followed by the formal removal from office imposed on St., the preachers Muthmann and Sassadius, and the teachers Jerichovius and Sarganeck, as well as the order to evacuate the imperial hereditary lands within six months.


At the end of 1729, the sentence was carried out.


An imperial dragoon brought the displaced persons across the border.


Count von Henkel of Bölzig near Zeitz welcomed the fugitives with much affection.


A few weeks later, St. accepted the call to assume the position of chief preacher and superintendent of Neustadt an der Aisch, which had been offered to him by Margrave Georg Friedrich Karl of Baireuth.


He served there for two years with great success. Just one year later, the King of Prussia, Frederick William I, who had proposed him to Count von Seckendorf, was to have him appointed to the Prussian civil service, but the appointment never came to fruition.


It was not until a year later that the king's wish was fulfilled, for after the death of Abbot Breithaupt (see A. D. B. III, 291), St. received the call to assume the position of abbot of Berge Monastery.


He arrived at Berge Monastery at the end of 1732.


His ceremonial installation took place on December 12th. Under his leadership, the school, established by Abbot Breithaupt on the model of the Halle Orphanage and elevated to the second educational institution of Pietism, reached its peak of prosperity and achieved the most widespread reputation.


Especially from 1738 onwards, attendance increased so enormously that 40–50 students were admitted annually, and more than 150 students usually attended the institution at any one time.


During his 30 years of service, St. admitted 930 students, among them the sons of the most respected noble and bourgeois families.


Among them was Wieland, who attended the institution from Michaelmas 1747 to Easter 1749.


At Berge Monastery, as Goethe once said, he had transformed all the concentrated youthful sensibilities and laid the foundation for a higher literary education. And of Abbot St., Goethe says, he worked in a pious spirit, perhaps one-sidedly, but honestly and vigorously.


St. placed the main emphasis of his work on the education and instruction of the pupils entrusted to the institution, who were to be raised to become morally competent men and trained not only for the scholarly profession, but also for a wide variety of professional circles.


Thus, a distinguished line of men emerged from Berge Monastery who achieved high and respected positions in public life and made significant contributions to state and church.


In addition to Wieland, we mention the Ministers von Hagen and von Schulenburg-Kehnert, Consistorial Councilor Steinbart, Court Councilor and Librarian Adelung, Senior Consistorial Councilors Silberschlag, General von Kleist, and Court Councilor von Köpken.


In selecting teachers, especially the rectors, who were entrusted with the management of the school as such, St. proceeded with great caution and conscientiousness. Through frequent classroom visits, he kept teachers and students constantly attentive and active. The observance of school regulations was observed with the utmost rigor. The speeches were cultivated with particular interest.


The Easter and Michaelmas programs, which existed from 1734 onwards, included not only the scholarly treatise by the rector or a teacher, but also the names of the speakers and the topics of their speeches.


These speeches were usually also associated with the public examination of the students and the graduation of the graduates, who were taking leave of school. However, the graduates were not content with just a speech; they wrote formal essays and disputations of an academic nature.


The increasing attendance necessitated an expansion of the school, which is why St. Peter built a substantial school building with several living rooms and classrooms in 1738. This building was enlarged the following year with an annex for a library, a natural history cabinet, and a room for machine models.


He also took great care to organize the elementary school system in his large district—as abbot, he was also the general superintendent of the Duchy of Magdeburg, which entrusted him with oversight of the entire church and school system.


In 1735, he established a seminary for rural school teachers, which existed until the abolition of the Pädagogium and had an extremely beneficial effect. The monastery preacher was in charge of its inspection.


Furthermore, in 1750, with the support of charitable individuals and from his own resources, he founded a free school in Magdeburg for one hundred poor burgher children.


His generosity was also demonstrated by the fact that he waived the boarding fees for needy pupils of the Pädagogium or supported them from his own resources during their school years.


He donated his library, consisting of 4,300 volumes, to the school and also supported other charitable causes; he was charitable to the point of extreme selflessness.


In 1724, St. married Helene Sidonie von Bludowsky, the daughter of Joachim von Bludowsky, the hereditary lord of Orlau, Lase, and Niederbilau, in Teschen.


The happy marriage ended the following year with the death of the young woman; St. also lost his daughter, Anna Helene, after three years.


St. was undisputedly the most important abbot of the monastery, equally great as a teacher and as a clergyman and pastor, often misunderstood as an enthusiastic friend of Pietism, but nevertheless highly respected and honored, a patriarchal man whom his time considered a great blessing; a religious man of fundamental nature.


One must not forget that Pietism, which in its very essence aimed at an edifying Christianity, not only had a beneficial influence on the church and church life, but also contributed significantly to the purification of education and teaching.


King Frederick II observed with pleasure the favorable development of the school.


Every year, the abbot sent him a list of the students and added a humble New Year's wish, which the king reciprocated with gracious words.


The edifying sessions established by St., which took place in a special hall on Saturdays and Sunday afternoons, enjoyed very large participation; especially since 1750, a large crowd of listeners from town and country came to hear the famous pulpit orator.


In addition, he held numerous conferences, some with the conventuals and teachers, and some with the clergy subordinate to him in his district. Until 1760, he was able to devote himself to this strenuous activity, and although he was often afflicted by serious illness during his life, he nevertheless performed the diverse tasks of his multifaceted office with great strength and spread great blessings everywhere.


In the last two years of his life, he felt so weak that he had to forgo giving a public lecture.


He went to Prester to end his life there in rural peace.


On July 7, 1762, he fell seriously ill, so severely that he succumbed to his suffering on the 10th.


The monastery preacher, Stisser, delivered his funeral sermon on July 12, using the text Exodus 33:19, which Stisser had chosen on his deathbed, and spoke about the riches of grace and mercy in Christ Jesus to his chosen servants.


The solemn funeral took place on August 6 with general participation; the oration was delivered by the Conventual and Procurator of the monastery, Joh. Gottlieb Schäler. The surviving collection of funeral poems (comprising 72 folio pages) testifies to the depth of grief caused by the loss of this worthy man.


Steinmetz's literary activity was limited to the composition of sermons and spiritual writings.



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Today, there is this urban park Klosterbergegatten, within the city of Magdeburg (Germany) and which is located on the banks of the Elbe River. This park used to be 33 hectares, but currently it is 11 hectares.


There are some buildings and monuments that I will highlight.


Monument in tribute to Anne Frank. It is located down a staircase. Anne Frank, this same one, from the diaries of Anne Frank, famous worldwide, who was killed by the Nazis.


Inside Klosterbergatenn there is also a building dedicated to music, where, if I am not mistaken, there is a music festival and other musical performances.


But the most important are the greenhouses. Greenhouses = Gewächshäuser. Gruson = I believe it is a reference to a person.


So the name is:

- Gruson-Gewächshäuser


In these greenhouses there are, for example, equatorial plants, such as the Victoria Regia plant from the Amazon region, here in Brazil.


And the winter in the city of Magdeburg is harsh, with snow. Enough snow to make snow statues.


Anything is possible, even equatorial plants can grow in places where there is snow, if there are suitable greenhouses.


But the innovation in the city of Magdeburg (Germany) is so great that in this nearby region there is the largest bridge with water in Europe. Yes, a bridge with water over which boats cross. You can see in satellite images an X of the two rivers, the lower river, which is the Elbe, and the other river that crosses by a bridge and on which boats are used. I researched and if I'm not mistaken, a canal was made for this upper river that crosses this bridge.


What I mean is that even if the previously announced catastrophes happen, with the destruction of a large part of the world's structures, reconstruction is possible.


It is also possible to produce food in a small ice age that everything indicates will happen for a few years or decades after the great tribulation (the great catastrophes) that are about to happen.


This message today is a tribute, then, to Abbot Steinmetz, a Protestant pastor from Germany who loved gardens and nature.


And the greenhouses that are in the urban park (klosterbergegarten - Magdeburg, Germany), possibly on the elevated (high) place where the Berge monastery possibly existed, represent this.


So, in conclusion, God willing, one day I will visit the city of Magdeburg in Germany especially to visit the urban park called Kosterbergegarten, especially the Gruson-Gewächshäuser greenhouses


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Steinmetz
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Titel: Die Rückkehr zu meinen Vorfahren in Deutschland. Eine Hommage an Abt Steinmetz (Johann Adam Steinmetz)


Ausnahmsweise werde ich diese Nachricht in drei Sprachen verfassen. Die Originalnachricht ist in portugiesischer Sprache. Die englische Sprache ist heute die Weltsprache auf unserem Planeten. Und schließlich die deutsche Sprache, die Sprache meiner Vorfahren, die um 1850 aus Deutschland nach Brasilien kamen. Diese letzten beiden wurden von Google Translate übersetzt.


Meine Frau Margarete war in letzter Zeit sehr romantisch.


Sie zählt die Tage bis zu meiner Pensionierung, die, so Gott will, an meinem 60. Geburtstag, also in etwas mehr als sechs Monaten, am 21. Oktober 2025, erfolgen wird.


Ich habe einen Bruder in Portugal. Und so plant meine Frau Margarete, dass wir beide nach meiner Pensionierung Europa besuchen.


Ich habe herausgefunden, dass man auf dem europäischen Kontinent viele Länder leicht mit dem Zug kennenlernen kann – und ich könnte mich irren.


Für uns Brasilianer gilt: Für eine Touristenreise von bis zu drei Monaten benötigen Sie für Europa kein Visum im Reisepass.


Zu den Standardanforderungen für eine Touristenreise nach Europa gehören ein gültiger Reisepass mit Gültigkeitsdauer, eine Reiseversicherung, der Nachweis von Rückflugtickets und der Nachweis, dass Sie über ausreichend Geld für Unterkunft und Verpflegung verfügen.


In letzter Zeit habe ich viel über das Land meiner Vorfahren mit dem Nachnamen Steinmetz, nämlich Deutschland, geforscht.


Aber meine Recherchen führten mich zu einem bestimmten Ort, den ich, so Gott will, besuchen möchte: die deutsche Stadt Magdeburg.


Warum dieses Interesse an der Stadt Magdeburg?


Magdeburg war die Stadt, in der ein Vorfahre mit dem Nachnamen Steinmetz sehr aktiv im Bildungswesen tätig war, nämlich Abt Steinmetz.


Also recherchierte ich weiter über Abt Steinmetz und erfuhr dabei seinen vollständigen Namen und die Stadt Magdeburg.


Dies ist Johann Adam Steinmetz, Abt Steinmetz vom Kloster Berge in Magdeburg, Deutschland.


Ich habe das Lernen, also die Bildung, durch die Lehren meines Vaters Deoclécio Fagundes Steinmetz, Sohn von Teotônia Steinmetz, die wiederum die Tochter von Carlos (Carl) Jacob Rodolfo Steinmetz war, der wiederum der Sohn meines aus Deutschland stammenden Ururgroßvaters Jacob Steinmetz war, immer geschätzt.


Mein Vater hat mir immer gesagt, dass ich das Studium (die Ausbildung) immer wertschätzen soll, denn das Leben hat seine Höhen und Tiefen und eines kann mir niemand nehmen: das Studium und das durch die Ausbildung erworbene Wissen. Dies war, in meinen Worten, die Synthese der Lehren meines Vaters.


So erreichte das über Jahrhunderte wirkende Kloster Berge in Magdeburg unter Abt Steinmetz seinen Höhepunkt und galt während seiner Amtszeit als eines der besten Colleges in ganz Deutschland.


Anschließend habe ich recherchiert, wo das Kloster Berge liegt. Auf Deutsch: 1) Monastery = Kloster; 2) Garden = Garten; 3) Mountain = Berge.


Daher heißt der Ort auf Deutsch Klosterbergegarten.

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sehen:

https://de.wikipedia.org/wiki/Kloster_Berge

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Das Kloster auf den Bergen war eine bedeutende Benediktinerabtei nahe der Stadt Magdeburg, nahe Buckau. 1565 wurde es in ein protestantisches Kloster umgewandelt. Als evangelische Klosterschule bestand sie bis ins frühe 19. Jahrhundert.

...

Das genaue Gründungsjahr des Klosters Berge ist nicht bekannt, man geht jedoch von 955 aus, im Zusammenhang mit dem Beginn des von Otto I. initiierten Neubaus des späteren Magdeburger Doms.

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Aufgrund der Lage des neuen Klosters auf einer kleinen Anhöhe nahe der Elbe bürgerte sich der Name Kloster Berge ein. Dieser Name wurde erstmals im Jahr 1363 urkundlich erwähnt.

...

Im Jahr 1565 konvertierte das Kloster Berge zum Protestantismus und verließ damit den Benediktinerorden. Das Kloster diente nun der Ausbildung evangelischer Theologen.

...

Blütezeit der Klosterschule

Die Klosterschule gewann an Bedeutung und wurde ab 1686 durch Abt Simon Friedrich Wolfhardt erweitert.


Im 18. Jahrhundert begann das Pädagogium, immer mehr zahlende Studenten aufzunehmen.


Ihre größte Bedeutung erreichte die Schule unter Abt Johann Adam Steinmetz.


Unter seiner Leitung besuchten von 1732 bis 1762 insgesamt 930 Schüler die Schule, darunter Christoph Martin Wieland, Carl Friedrich Fasch und Friedrich von Matthison.

Die Institution wurde zu einem Zentrum des Pietismus. Eine enge Verbindung bestand zu den Franckeschen Stiftungen in Halle (Saale).


1735 wurde eine Landschule zur Lehrerausbildung gegründet.


Auch im Kloster Berge wurde wissenschaftlich gearbeitet.


Im Juni 1761 entdeckte Georg Christoph Silberschlag zusammen mit Heinrich Wilhelm Bachmann von der Klostersternwarte die Atmosphäre der Venus.

...

Mit der Thronbesteigung von Abt Johann Friedrich Hähn im Jahr 1762 begann der Niedergang der Schule.


...

Endgültiger Abriss

...

Ab September 1811 diente das Kloster Berge als Lazarett für Überlebende des französisch-russischen Feldzugs.


Im Februar 1812 gab Napoleon persönlich den Befehl, alle Gebäude in Schussweite der Festung Magdeburg zu zerstören.


Betroffen hiervon war die gesamte Vorstadt Sudenburg (1812) und etwa 2/3 der Vorstadt Neustadt (1812/13).


Der Abrissbefehl betraf auch das Dorf Buckau und das Kloster Berge, da diese im Schussfeld der Sternschanze lagen.


Am 20. Dezember 1813 begann der Abriss des Klosters.


Es wurde nie wieder aufgebaut.


1816 wurde die Kloster-Berge-Stiftung gegründet. Später entstand auf dem Gelände des Klosters der Klosterbergegarten.


Ab September 1811 diente das Kloster Berge als Lazarett für Überlebende des französisch-russischen Feldzugs.


Im Februar 1812 gab Napoleon persönlich den Befehl, alle Gebäude in Schussweite der Festung Magdeburg zu zerstören.


Betroffen hiervon war die gesamte Vorstadt Sudenburg (1812) und etwa 2/3 der Vorstadt Neustadt (1812/13).


Der Abrissbefehl betraf auch das Dorf Buckau und das Kloster Berge, da diese im Schussfeld der Sternschanze lagen.


Am 20. Dezember 1813 begann man mit dem Abriss des Klosters. Es wurde nie wieder aufgebaut.


1816 wurde die Kloster-Berge-Stiftung gegründet.


Später entstand auf dem Gelände des Klosters der Klosterbergegarten.


...

Suchen

https://en.wikipedia.org/wiki/Johann_Adam_Steinmetz


...



Johann Adam Steinmetz (24. September 1689 in Großkniegnitz – 10. Juli 1762 in Prester, Magdeburg) war ein deutscher lutherischer Pfarrer, Pietist, Pädagoge und einer der bedeutendsten Erweckungsprediger im Europa des 18. Jahrhunderts.

...

Pfarrer Steinmetz war Schirmherr einer lutherischen Schule in Teschen. Wegen seines vielseitigen Dienstes im pietistischen Geiste wurde Steinmetz von der katholischen Geistlichkeit verhasst und 1730 von Kaiser Karl VI. endgültig aus allen habsburgischen Ländern ausgewiesen. Er ging nach Neustadt an der Aisch und später in die Gegend um Magdeburg, wo er im ehemaligen Kloster Berga eine ausgezeichnete Schule leitete.

...

Auf einer deutschen Website gibt es eine ausführlichere Bibliographie von Abt Steinmetz (Johann Adam Steinmetz).

Sehen:

https://www.deutsche-biographie.de/sfz81239.html#adbcontent


...

Steinmetz, Johann Adam

Biographie

Steinmetz: Johann Adam St., evangelischer Geistlicher und einer der bedeutendsten Schulmänner des 18. Jahrhunderts. 


Er war geboren am 24. September 1689 zu Groß-Kniegnitz im Fürstenthum Brieg als der Sohn des dortigen Pastors, besuchte das Gymnasium zu Brieg und studirte seit 1710 in Leipzig Theologie. 


1715 wurde er Pfarradjunct in Mollwitz, 1717 Pfarrer in Töpliwoda im Fürstenthum Münsterberg und 1720 Oberprediger in Teschen. 


Schon auf der Schule war St. auf das Studium von Joh. 


Arndt's Schriften geführt worden, unter denen besonders die sechs Bücher vom wahren Christenthum auf seine spätere religiöse Richtung von bestimmendem Einfluß wurden. 


Diese Richtung äußerte sich in seiner pfarramtlichen Thätigkeit namentlich in dem Streben, die evangelische Gemeinde in Erbauungsstunden zu fördern, besonders in Teschen, wo die zahlreichen Evangelischen lange Zeit durch unthätige Geistliche versäumt waren. 


Im Verein mit den gleichgesinnten Predigern Johann Muthmann und Samuel L. Sassadius übte er an der über 40 000 Seelen zählenden Gemeinde eine segensreiche Wirksamkeit aus. 


Den Bau einer Kirche, die 10 000 Zuhörer fassen konnte, eines Schulhauses für 90 Kinder und eines Waisenhauses verdankte die Teschener Gemeinde der treuen Fürsorge ihres Oberpredigers St. Aber bald erhoben sich die schimpflichsten Anfeindungen der beiden Prediger an der Gnadenkirche gegen St. und seine Mitarbeiter. 


Das von den Gegnern erwirkte Gutachten der theologischen Facultät der Universität Wittenberg sprach sich ungünstig für St. aus, während das durch die Kirchenvorsteher veranlaßte Gutachten der theologischen Facultät der Universität Jena ihn von allen Irrthümern und von Neuerungen in der Praxis freisprach. (Ausführlich berichtet über die Teschener Zustände Walch, Historische und theologische Einleitung in die Religionsstreitigkeiten der evangelisch-lutherischen Kirche V, 333 ff., wo auch das Bedenken der Jenaer Facultät vom 22. März 1724 abgedruckt ist.) 


Auch das Dresdener Oberconsistorium, an das man sich gewandt hatte, vermochte keinen Tadel auszusprechen. 


Trotzdem erlangten die feindlich gesinnten Prediger beim Fiscal die Verurtheilung der Angeklagten zu einer Geldstrafe von 300 Ducaten und die Suspension Steinmetz's vom Amte, weil er auf einer Reise in Schweidnitz auf Verlangen eines evangelischen Einwohners geistliche Functionen verrichtet hatte. 


Zuletzt wurde die Anklage beim Hofe in Wien erhoben; es fanden amtliche Verhöre statt; St. und seine Mitarbeiter mühten sich der öffentlichen Amtsverrichtungen enthalten. 


Dann folgte einem vierwöchentlichen Hausarrest die|förmliche Amtsentsetzung, die über St., die Prediger Muthmann und Sassadius und die Lehrer Jerichovius und Sarganeck verhängt wurde, sowie der Befehl der Räumung der kaiserlichen Erblande in sechsmonatlicher Frist. 


Zu Ende des Jahres 1729 wurde das Urtheil vollstreckt. 


Ein kaiserlicher Dragoner brachte die Vertriebenen über die Grenze. 


Der Graf v. Henkel zu Bölzig bei Zeitz nahm die Flüchtigen mit vieler Liebe auf. 


Einige Wochen später folgte St. dem Rufe zur Uebernahme der Oberpredigerstelle und Superintendentur zu Neustadt a. d. Aisch, der an ihn durch den Markgrafen Georg Friedrich Karl von Baireuth ergangen war. 


Hier wirkte er zwei Jahre sehr segensreich. Schon nach einem Jahre sollte er vom König von Preußen, Friedrich Wilhelm I., der ihn beim Grafen v. Seckendorf gesprochen hatte, in den preußischen Staatsdienst gezogen werden, aber die Sache kam nicht zu Stande. 


Erst ein Jahr später konnte der Wunsch des Königs erfüllt werden, denn nach dem Tode des Abtes Breithaupt (s. A. D. B. III, 291) erhielt St. den Ruf zur Uebernahme der Abtsstelle zu Kloster Berge. 


Ende 1732 kam er nach Kloster Berge. 


Am 12. December fand seine feierliche Einführung statt. Unter seiner Leitung hat die durch Abt Breithaupt nach dem Muster des Hallischen Waisenhauses eingerichtete und zur zweiten Bildungsstätte des Pietismus erhobene Schulanstalt die höchste Blüthe erreicht und den ausgebreitetsten Ruf erlangt. 


Besonders von 1738 an nahm die Frequenz so außerordentlich zu, daß jährlich 40—50 Schüler aufgenommen wurden und daß gewöhnlich mehr als 150 Schüler zu gleicher Zeit die Anstalt besuchten. 


Während seiner 30jährigen Wirksamkeit hat St. 930 Schüler aufgenommen, darunter die Söhne der angesehensten adligen und bürgerlichen Familien. 


Zu ihnen gehört auch Wieland, der die Anstalt von Michaelis 1747 bis Ostern 1749 besuchte. 


In Kloster Berge hatte er, wie Goethe einmal sagt, in allen concentrirten jugendlichen Zartgefühlen gewandelt, zu höherer litterarischer Bildung den Grund gelegt. Und von Abt St. sagt Goethe, er wirkte in frommem Sinne, vielleicht einseitig, doch redlich und kräftig.


Das Hauptgewicht seiner Thätigkeit legte St. in die Erziehung und den Unterricht der der Anstalt anvertrauten Zöglinge, die zu sittlich tüchtigen Männern erzogen und nicht nur für den gelehrten Stand gebildet, sondern auch für die verschiedensten Berufskreise des Lebens tüchtig gemacht werden sollten. 


So ist aus Kloster Berge eine stattliche Reihe von Männern hervorgegangen, die eine hohe und ansehnliche Stellung im öffentlichen Leben erlangt und in Staat und Kirche Bedeutendes geleistet haben. 


Wir nennen außer Wieland die Minister v. Hagen und v. Schulenburg-Kehnert, den Consistorialrath Steinbart, den Hofrath und Bibliothekar Adelung, die Oberconsistorialräthe Silberschlag, General v. Kleist, Hofrath v. Köpken. 


Bei der Wahl der Lehrer, besonders der Rectoren, denen die Leitung der Schulanstalt als solcher anvertraut war, verfuhr St. mit großer Vorsicht und Gewissenhaftigkeit. Durch häufige Classenbesuche hielt er Lehrer und Schüler in steter Aufmerksamkeit und Thätigkeit. Auf die Beobachtung der Schulgesetze wurde mit größter Strenge geachtet. Mit besonderer Vorliebe wurden die Redeacte gepflegt. 


Die von 1734 an vorhandenen Oster- und Michaelisprogramme enthalten neben der wissenschaftlichen Abhandlung des Rectors oder eines Lehrers die Namen der auftretenden Redner und die Themata ihrer Reden. 


Mit diesen Redeacten war auch in der Regel die öffentliche Prüfung der Schüler und die Entlassung der Abiturienten verbunden, die sich von der Schule verabschiedeten. Doch begnügten sich die Abiturienten nicht mit einer Rede, sondern sie verfaßten förmliche Abhandlungen und Disputationsschriften, die einen akademischen Charakter tragen.


Die zunehmende Frequenz machte eine Erweiterung der Lehranstalt nöthig, weshalb St. 1738 ein ansehnliches Schulgebäude mit einer Anzahl von Wohnzimmern nebst Unterrichtsclassen aufführte, das im nächsten Jahre durch einen Anbau für einen Bibliothekssaal, ein Naturaliencabinet und einen Saal für Maschinenmodelle vergrößert wurde.


Auch die Organisation des Volksschulwesens seines großen Amtsbezirks — er war als Abt zugleich Generalsuperintendent des Herzogthums Magdeburg und damit war ihm die Aufsicht über das gesammte Kirchen- und Schulwesen übertragen — ließ er sich angelegen sein. 


Er errichtete 1735 ein Seminar für Landschullehrer, das bis zur Aufhebung des Pädagogiums bestanden und überaus segensreich gewirkt hat. Die Inspection über dasselbe erhielt der Klosterprediger. 


Ferner gründete er 1750 mit der Unterstützung wohlthätiger Personen aus eigenen Mitteln in Magdeburg eine Freischule für hundert arme Bürgerskinder. 


Sein Edelmuth zeigte sich auch darin, daß er bedürftigen Zöglingen des Pädagogiums die Zahlung des Kostgeldes erließ oder sie aus eigenen Mitteln während ihrer Schulzeit unterhielt. 


Der Schule schenkte er seine aus 4300 Bänden bestehende Bibliothek und unterstützte auch sonst gemeinnützige Zwecke; er war wohlthätig bis zur äußersten Selbstlosigkeit.


St. hatte sich im J. 1724 in Teschen mit Helene Sidonie v. Bludowsky, der Tochter des Erbherrn auf Orlau, Lase und Niederbilau, Joachim v. Bludowsky, vermählt. 


Die glückliche Ehe wurde schon im nächsten Jahre durch den Tod der jungen Frau getrennt; auch die der Ehe entsprossene Tochter Anna Helene verlor St. nach drei Jahren.


Unstreitig war St. der bedeutendste Abt des Klosters, gleich groß als Schulmann wie als Geistlicher und Seelsorger, zwar vielfach verkannt als ein begeisterter Freund des Pietismus, aber doch hochgeachtet und hochgeehrt, ein patriarchalischer Mann, den seine Zeit für einen großen Segen hielt; eine religiöse Kernnatur. 


Man darf nicht vergessen, daß der Pietismus, der seinem innersten Wesen nach auf ein erbauliches Christenthum hinzielte, nicht nur die Kirche und das kirchliche Leben wohlthätig beeinflußt, sondern auch wesentlich zur Läuterung des Erziehungs- und Unterrichtswesens beigetragen hat. 


König Friedrich II. hatte mit Wohlgefallen die günstige Entwicklung der Schulanstalt beobachtet. 


Alle Jahre sandte ihm der Abt ein Verzeichniß der Schüler und fügte diesem einen unterthänigen Neujahrswunsch hinzu, den der König mit huldvollen Worten erwiderte.


Die von St. eingerichteten Erbauungsstunden, die in einem eigenen Saale Sonnabends und Sonntags Nachmittags stattfanden, erfreuten sich einer sehr zahlreichen Theilnahme; besonders fand sich seit 1750 eine große Menge von Zuhörern aus Stadt und Land ein, um den berühmten Kanzelredner zu hören. 


Dazu kamen die vielen Conferenzen, die er theils mit den Conventualen und Lehrern, theils mit den ihm unterstellten Geistlichen seines Amtsbezirks abhielt. Bis zum Jahre 1760 konnte er sich dieser anstrengenden Thätigkeit widmen, und obwol er während seines Lebens oft von schweren Krankheiten heimgesucht war, so hat er doch mit großer Kraft die mannichfachsten Aufgaben seines vielseitigen Amtes gelöst und überallhin großen Segen verbreitet.


In den beiden letzten Jahren seines Lebens fühlte er sich so schwach, daß er darauf verzichten mußte, einen öffentlichen Vortrag zu halten.


 Er begab sich nach Prester, um hier in ländlicher Ruhe sein Leben zu beschließen. 


Am 7. Juli 1762 erkrankte er ernstlich und so schwer, daß er schon am 10. seinen Leiden erlag. 


Der Klosterprediger Stisser hielt ihm am 12. Juli die Leichenpredigt über den von St. auf dem Sterbebette gewählten Text 2. Mos. 33, 19 und sprach über den Reichthum der Gnade und Barmherzigkeit in Christo Jesu an seinen auserwählten Knechten. 


Das feierliche Leichenbegängniß fand unter allgemeiner Theilnahme am 6. August statt; die Standrede hielt der Conventual|und Procurator des Klosters Joh. Gottlieb Schäler. Die noch vorhandene Sammlung von Leichengedichten (72 Folioseiten umfassend) zeugt von der Tiefe der Trauer, welche der Verlust des würdigen Mannes verursachte.


Steinmetz' schriftstellerische Thätigkeit beschränkte sich auf die Abfassung von Predigten und geistlichen Schriften. 




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Heute befindet sich der Stadtpark Klosterbergegatten in der Stadt Magdeburg (Deutschland) am Ufer der Elbe. Dieser Park hatte einst eine Fläche von 33 Hektar, heute sind es 11 Hektar.

Es gibt einige Gebäude und Denkmäler, die ich hervorheben möchte.


Denkmal zu Ehren von Anne Frank. Er geht eine Treppe hinunter.  Anne Frank, genau diese hier, aus den Tagebüchern der weltberühmten Anne Frank, die von den Nazis ermordet wurde.


Im Inneren des Klosterbergatenn gibt es auch ein Gebäude, das der Musik gewidmet ist, wo, wenn ich mich nicht irre, ein Musikfestival und andere musikalische Darbietungen stattfinden.


Das Wichtigste aber sind die Gewächshäuser. Gewächshäuser = Gewächshäuser. Gruson = Ich glaube, es ist ein Hinweis auf eine Person.


Der Name lautet also:

- Gruson-Gewächshäuser


In diesen Gewächshäusern gibt es beispielsweise äquatoriale Pflanzen, wie die Pflanze Victoria Regia aus dem Amazonasgebiet hier in Brasilien.


Und der Winter in der Stadt Magdeburg ist hart und schneereich. Genug Schnee, um Schneestatuen zu machen.


Alles ist möglich, sogar Äquatorpflanzen können an Orten existieren, wo es Schnee gibt, wenn geeignete Gewächshäuser vorhanden sind.


Doch die Innovationskraft der Stadt Magdeburg (Deutschland) ist so groß, dass sich in der näheren Umgebung die größte Wasserbrücke Europas befindet. Ja, eine Brücke mit Wasser, auf der Boote hinüberfahren. Auf Satellitenbildern erkennt man ein X der beiden Flüsse, den unteren Fluss, die Elbe, und den anderen Fluss, der über eine Brücke führt und auf dem Boote eingesetzt werden. Ich habe einige Nachforschungen angestellt und wenn ich mich nicht irre, wurde für diesen oberen Fluss, der diese Brücke überquert, ein Kanal gebaut.


Was ich damit sagen will, ist, dass selbst wenn die bereits angekündigten Katastrophen eintreten und große Teile der weltweiten Strukturen zerstört werden, ein Wiederaufbau möglich ist.


Es ist auch möglich, in einer kleinen Eiszeit, die allesamt für einige Jahre oder Jahrzehnte nach der bevorstehenden großen Trübsal (den großen Katastrophen) eintreten wird, Nahrungsmittel zu produzieren.


Diese heutige Botschaft ist eine Hommage an Abt Steinmetz, einen protestantischen Pfarrer aus Deutschland, der Gärten und die Natur liebte.


Und die Gewächshäuser im Stadtpark (Klosterbergegarten - Magdeburg, Deutschland), möglicherweise auf dem erhöhten (hohen) Platz, wo möglicherweise das Kloster Berge existierte, stellen dies dar.



Abschließend möchte ich sagen, dass ich, so Gott will, eines Tages die Stadt Magdeburg in Deutschland besuchen werde, insbesondere um den Stadtpark Kosterbergegarten und insbesondere die Gruson-Gewächshäuser zu besichtigen.


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Steinmetz
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